Woda jaką należy pić

Dbając o dobre samopoczucie i zdrowie należy nie zapominać o spożywaniu w swojej zróżnicowanej diecie dużej ilości wody. W dużej mierze nasz organizm właśnie z niej jest zbudowany. W zależności od wieku ciało człowieka składa się z wody w 45% – w wieku podeszłym, do 65% – osobnik dorosły, do 78% – dzieci do lat 2. Woda jest składnikiem wszystkich tkanek i płynów ustrojowych, niezbędna, aby mogły pełnić swoje funkcje fizjologiczne, czyli życiowe. Woda jest konieczna do procesu oddychania, przyjmowania pokarmów, trawienia, przyswajania składników odżywczych oraz wydalania składników toksycznych.

Kiedy człowiek jest najbardziej narażony na utratę wody?

Najwięcej wody tracimy podczas intensywnego wysiłku fizycznego, przy pracy lub uprawiając dyscyplinę sportową, zwłaszcza w podwyższonej temperaturze powietrza poprzez proces oddychania, jak i pocenie się. Odwodnienie wpływa niekorzystnie na funkcjonowanie serca, krążenie oraz oddychanie. Odczuwalne jest rozdrażnienie, bezsenność, utrata apetytu, osłabienie, zaczerwienienie skóry. Należy zatem dbać o regularne spożywanie wody w ciągu dnia, zwłaszcza podczas upałów, kiedy zapotrzebowanie jest o wiele większe.

Którą wybrać?

Naturalne wody mineralne, wody źródlane i wody stołowe pochodzą z zasobów podziemnych. Wyłącznie do spożycia przeznaczone są wody pierwotnie czyste, które nie wymagają dezynfekcji środkami chemicznymi, jednocześnie odznaczają się zróżnicowaniem pod względem składu chemicznego i zachowują naturalne właściwości.

Wybierając odpowiednią wodę należy kierować się stężeniem składników, które wyróżniają daną wodę, nadając jej właściwości odżywczych lub dietetycznych. W celu racjonalnego uwodnienia organizmu i jego prawidłowego funkcjonowania odpowiednie są wody zawierające od ok. 200 mg/l do ok. 600 mg/l rozpuszczonych składników mineralnych w zrównoważonych stężeniach. (naturalne wody mineralne średniozmineralizowane (od 500 do 1500 mg/l), wysokozmineralizowane (> 1500 do ok. 4000mg/l)

Źródłem dostarczającym wszystkich najważniejszych mikroelementów w codziennej diecie mogą być naturalne wody mineralne wyróżniające się zawartością: wapnia >150 mg/l, magnezu >50 mg/l, sodu >200 mg/l, chlorków >200 mg/l, a także jodków 0,1-0,25 mg/l czy fluorków 1-2 mg/l.

  • Wody z dominującym udziałem chlorków i sodu są odpowiednie do picia w czasie intensywnego wysiłku fizycznego, uprawiania sportu oraz wysokich temperatur otoczenia.
  • Wody z niską zawartością chlorków i sodu (< 20 mg/l) są odpowiednie dla osób, które muszą ograniczać spożywanie tych składników w diecie oraz dla małych dzieci i niemowląt.

Ważny apel

Aby dostarczyć dla zdrowia codziennie pożądanych składników odżywczych, które wprowadzane z wodą, będą działać znacząco na organizm, należy pić wodę systematycznie – ok 1 l wody dziennie.

Źródło: gis.gov.pl

Call Now Button